Trápí vás extrémně páchnoucí střevní plyny? Tomuhle se vyhněte

Nadměrný příjem nejrůznější směsi potravin má často nežádoucí vedlejší účinky. Střevní plynatost, která se projevuje častým odchodem plynů konečníkem. Ty pak navíc páchnou o dost příšerněji než v jiné části roku. Podle odborníků za vše může cystein. A kvůli němu také často dost odporně páchnou prdy sportovců a kulturistů, kteří se ládují bílkovinami.

Vědci z Austrálie se snažili odhalit to, jaké potraviny způsobují zvlášť odporný zápach střevních plynů. Ten neprodukuje člověk sám, ale zodpovědny jsou za něj střevní bakterie, bez nichž by však člověk nemohl přežít. Odborníci od protinožců tak míchali různé potraviny a různé látky v nich obsažené s výkaly a sledovali, u kterých vzorků bude vznikat nejhorší zápach.

Výsledek hovoří jasně, nejhorší zápach způsobuje aminokyselina cystein, kterou bakterie tráví a produkují z ní sirovodík.

Bohatým zdrojem cysteinu jsou maso, mléčné výrobky, vejce a další bílkoviny. Tyto potraviny obsahující cystein produkují sedmkrát více sirovodíku.

Doktorka Chu Yaoová z Monash University v Melbourne ale objevila řešení. Zjistila, že v kombinaci se škroby cystein neprodukuje tolik odporně páchnoucího sirovodíku. Přitom ale kulturisté a sportovci se většinou škrobům vyhýbají, aby nepřibírali podkožní tuk.

„Škrob může snížit obsah sirovodíku ve střevních plynech o pětasedmdesát procent,“ tvrdí doktorka Yaoová.

Proto je dobré s bílkovinami konzumovat brambory, banány, luštěniny, cereálie, artyčok, chřest či pšenice.

„Bakterie se zaměří na tyto potraviny a nevšímají si bílkovin, takže nevzniká sirovodík… A vysvětluje to, proč kulturisté a fitness nadšenci, kteří konzumují velké množství bílkovin a vyhýbají se sacharidům, mají tak odporně páchnoucí střevní plyny,“ tvrdí doktorka Yaoová.